Kritik Janicaud pada Kelokan Teologis Fenomenologi Michel Henry: Menimbang suatu Fenomenologi Baru
Janicaud's Critique of Michel Henry's Theological Turn in Phenomenology: Considering a New Phenomenology
Abstract
This article examines Dominique Janicaud’s critique of the “theological turn” in contemporary French phenomenology, focusing specifically on Michel Henry. Janicaud accuses Henry of abandoning Husserlian principles by incorporating metaphysical essentialism rooted in theology into his phenomenology, thus succumbing to ontotheology. In contrast, this paper argues that Janicaud’s criticism stems from his strict adherence to traditional phenomenology and overlooks Henry’s innovative contributions. By exploring Henry’s concepts of radical immanence, clandestine subjectivity, auto-affection, and Life as pre-ecstatic phenomenality, the study highlights the fundamental differences between traditional phenomenology, which centers on Being, and Henry’s phenomenology, which centers on Life. For Henry, Life precedes and transcends Being. Rather than a deviation, Henry’s approach renews phenomenology by broadening its scope and opening new perspectives. The article further engages with supportive and critical responses to Henry and showing that his reading of Christian texts as phenomenological reading. Ultimately, the paper defends Henry’s phenomenology as a legitimate and radical continuation of the phenomenological project. It offers fertile ground for the future exploration of subjectivity, phenomenality, and the final horizons of manifestation.
Abstrak
Artikel ini menanggapi kritik kelokan teologis pada fenomenologi Prancis kontemporer, dengan sorotan khusus pada fenomenologi Michel Henry. Janicaud menuduh Henry telah meninggalkan prinsip-prinsip Husserl dengan mengusung suatu esensialisme metafisik yang berakar pada teologi, sehingga fenomenologinya jatuh pada ontoteologi. Contra Janicaud, tulisan ini berargumentasi bahwa kritik Janicaud bersumber dari kekakuan Janicaud dalam menerapkan fenomenologi tradisional sehingga mengabaikan kontribusi inovatif Henry. Dengan mengeksplorasi konsep-konsep Henry tentang imanensi radikal, subjektivitas rahasia, autoafeksi dan Hidup sebagai fenomenalitas pra-ekstasis, studi ini menyoroti perbedaan mendasar antara fenomenologi tradisional yang berpusat pada Ada, dan fenomenologi Hidup Michel Henry yang berpusat pada Hidup yang melampaui dan mendahului Ada. Pendekatan Henry bukanlah suatu penyimpangan, melainkan suatu pembaruan fenomenologi, memperluas jangkauannya dan membuka perspektif baru. Artikel ini juga membahas sekilas berbagai dukungan maupun kritik yang ditunjukkan pada Henry, memperlihatkan bahwa pembacaannya akan teks Kristiani merupakan pembacaan fenomenologis. Fenomenologi Henry adalah proyek yang sahih, suatu kelanjutan dan perkembangan radikal dari proyek fenomenologis, yang memberikan lahan subur bagi penjelajahan lebih lanjut tentang subjektivitas, fenomenalitas dan horizon akhir penampakan.
Kata-kata kunci: kelokan teologis, subjektivitas, fenomenalitas, Ada, Michel Henry, fenomenologi
DISKURSUS applies the Creative Commons license (CC BY). We allow readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of its articles and allow readers to use them for any other lawful purpose. Full information about CC BY can be found here: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/